Polskie superfoods – zobacz, co warto jeść

Superżywność to nieprzetworzone produkty, które zawierają mnóstwo drogocennych dla organizmu składników. To nie tylko kojarzące się z zachodnimi krajami nasiona chia czy jagody goji. Polska natura również ma do zaoferowania mnóstwo darów, które warto uwzględnić w swoim codziennym jadłospisem, aby cieszyć się doskonałym zdrowiem. Chcesz umieścić w menu polskie superfoods? Sprawdź nasze propozycje!

Siemię lniane

Siemię lniane to zdecydowanie hit, jeśli chodzi o polską superżywność. Bogate w mnóstwo witamin i minerałów ziarna lnu to produkt, który dobrze jest mieć w swojej kuchni, jeśli chce się zatroszczyć o swoje zdrowie. Te niepozorne nasiona zawierają bardzo dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych, dzięki czemu mają właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne. Siemię lniane to niezastąpione źródło błonnika, który pozytywnie wpływa na florę jelitową i przyspiesza przemianę materii. W nasionach lnu znajdziemy też:

  • witaminę C,
  • witaminy z grupy B,
  • kwas foliowy,
  • szereg składników mineralnych: cynk, żelazo, wapń, magnez i potas

Kasza jaglana

Zawiera niewiele skrobi i jest cennym źródłem łatwo przyswajalnych białek, które mają niebagatelne znaczenie nie tylko w diecie preferujących aktywny tryb życia. Ponadto zawiera witaminy z grupy B: B1, B2 oraz B6. Wśród cennych składników znajdujących się w kaszy jaglanej warto wyróżnić też żelazo, miedź i witaminę E. Nie zawiera glutenu, więc jest świetną propozycją dla osób borykających się z celiakią. Kasza jaglana daje szerokie pole do popisu zarówno w kwestii przygotowywania dań wytrawnych, jak i tych na słodko. Jest lekkostrawna, więc z powodzeniem może być spożywana nie tylko na obiad, lecz również na śniadanie czy kolację.

Aronia

Aronia jest powszechnie uprawianym w naszym kraju owocem, a znajdujące się w niej witaminy i minerały sprawiają, że zasłużyła na umieszczenie jej w czołówce polskiej superżywności. Owoc wykorzystywany do produkcji wielu pysznych i aromatycznych przetworów zawiera dużo witaminy B2 i B6. Ponadto to świetne źródło witaminy C oraz kwasu foliowego. Regularne spożywanie aronii wzmacnia układ immunologiczny i zapewnia ochronę organizmu przed infekcjami grzybiczymi.

Entuzjaści superfoods powinni zwracać uwagę na skład przetworów z aronii. Warto stawiać na produkty ekologiczne – przetworzone w jak najmniejszym stopniu i pozbawione szkodliwych dodatków.

Żurawina

Żurawina to jeden z najbardziej prozdrowotnych owoców, jakie można znaleźć na polskim rynku. Bez cienia wątpliwości zasługuje na umieszczenie jej w czołówce krajowych produktów z kategorii superżywność. Ma mnóstwo witamin (np. A, B6 i C) oraz minerałów, takich jak jod, żelazo, fosfor, sód, potas czy magnez. Pyszna i aromatyczna żurawina może służyć jako dodatek do sałatek czy deserów.

Żurawina wykazuje wiele godnych uwagi właściwości leczniczych – wykorzystuje się ją często między innymi w leczeniu dróg moczowych. Ponadto ze względu na dużą zawartość flawonoidów wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne – chroni przed nowotworami oraz spowalnia procesy starzenia się.

Jarmuż

Ta wyglądająca niepozornie zielona roślina cieszy się coraz większą popularnością na polskich stołach, ponieważ gwarantuje cały ogrom wspierających prawidłowe funkcjonowanie organizmu substancji. Jarmuż zawiera przeciwutleniacze, witaminy z grupy oraz niełatwo dostępną witaminę K, która chroni między innymi przed miażdżycą i chorobą wieńcową. Botaniczna odmiana kapusty warzywnej to także cenne źródło fosforu, kwasu foliowego, cynku, magnezu, wapnia, potasu, betakarotenu oraz błonnika. Tak szeroka gama cennych dla zdrowia substancji znajdujących się w jarmuży sprawia, że roślina ta powinna być obowiązkowym elementem jadłospisu osób poszukujących polskiej superżywności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.